måndag 15 december 2008

Växa och upptäcka världen


I förra veckan hade vi några väldigt jobbiga dagar med Ebba. Speciellt tyckte jag det var jobbigt eftersom jag är med henne hela dagarna och förra veckan dessutom 3 hela kvällar. Det är också jag som tar henne på nätterna eftersom min sambo ska upp tidigt, och det är ju ändå jag som står för maten.
Ebba grät och grät och var inte alls happy. Hon kunde få fullständiga panik-skrik flera gånger om dagen och länge på kvällarna och hon var väldigt klängig och krävande, så vi började bli seriöst oroliga. Inga av våra knep fungerade (mat, blöja, sömn, mage etc) så jag gick och bar på henne hela dagarna och hade väldigt ont i ryggen (och huvudet) till slut.
Min sambo började då läsa lite i "Växa och upptäcka världen", en fantastisk bok om barns utveckling. Där stod det beskrivet som om det var om oss. 

Vid 4-5 veckors ålder ska dessa små barn igenom en stor utvecklingsfas där det händer väldigt mycket i hjärnan på dom. Detta gör dom oroliga och rädda för allt runt omkring dom och kan uttryckas i form av bl.a panik-skrik. Det stod också att många föräldrar blir väldigt oroliga eftersom ingenting dom gör fungerar, men att man ska inte bli rädd för detta är normalt. Barnet behöver oerhört mycket trygghet och närhet i denna perioden som kan vara i 2-7 dagar ca.

Stackars lilla Ebba. Hon var ju bara rädd för världen och vi förstod ingenting först. Då är det väldigt skönt att ha en bok att slå i och få förklaring från. Nästa stora utvecklingsfas kommer ca vecka 8, så nu kan vi vara lite förberedda på den.

Denna boken är skriven av några holländska forskare och är inte alls "medisinsk". Den bygger på undersökningar gjorda hos en massa familjer i många år, och känns verkligen trovärdig. Jag kan rekommendera den till alla nyblivna föräldrar. 

Efter dessa dagarna har Ebba varit en liten ängel igen. 

Inga kommentarer: