onsdag 31 december 2008

Gott Nytt År!


Detta året har gått upp och ner kan man väl påstå, men det har ändå varit det mest fantastiska året jag varit med om. Det började tidigt med att jag upptäckte att jag var gravid i början på mars. Vi hade pratat om att det kunde få hända nu, men att det skulle gå så snabbt trodde vi inte, så det var en väldigt possitiv överraskning. 

Graviditeten gick över all förväntan. Jag mådde inte dåligt en enda gång, snarare tvärtom, jag kände mig starkare än någonsin och njöt varenda minut som gravid. 

I April köpte vi lägenhet i Oslo. Vi hade letat i ett halvår och under tiden bott i min studentlägenhet på 24 m2! Tänk det:-) Så i juni flyttade vi till vår 3-rums lägenhet på 78 m2. Underbart!

När sommaren kom drabbades jag plösligt av något helt nytt för mig. Det sa fullständigt stopp för mig på mitt jobb. Jag hade haft problem med att jobba med min chef en längre period, och nu gick det bara inte längre. Jag kunde sitta på jobbet med en klump i halsen flera gånger om dagen och grät när jag kom hem på kvällarna. Alla i min omgivning sa att jag skulle komma mig därifrån så fort som möjligt. Jag hade aldrig varit sjukskriven och det passade dåligt nu eftersom jag skulle få barn i november, men så fick det bli. Min läkare sa att jag absolut inte fick utsätta mig för sådan psykisk stress nu, så hon sjukskrev mig.

Sommaren njöt vi i Sverige med familj och vänner. En liten shoppingtur till London fick vi också till i juli. Formen var fortfarande på topp och kulan på magen visade sig vara en vildängel. Stundtals vild och stundtals en ängel.

Den 10 november föddes vår lilla Ebba. Själva födseln var en fantastisk upplevelse tyckte jag. Jag kände mig väl förberedd och stark, vilket jag insåg sen att jag också var. Herregud, vad ens kropp klarar av. Jag tyckte inte att jag gjorde någonting egentligen. Kroppen skötte det på egen hand.

Dagarna fram till jul myste jag med Ebba hemma. Varje dag såg man förändringar tyckte jag. 

Den 19 dec hade vi vår premiärtur med Ebba i 6 1/2 timme i bil till Sverige. Lilla sötnosen sov hela vägen! 
Dagen efter fick vi ett riktigt tråkigt besked på telefon. Det brann i vår tarppuppgång i Oslo och vår lägenhet var skadad. Först trodde vi att det var en anlagd brand eftersom branden veckan innan i huset bredvid (6 personer omkom) var det. Men som tur var visade det sig att det var en olyckshändelse i ett kök. Phu! Folk hade ju fått panik och hoppat från fönster och en kille hade klättrat upp och räddat 4 barn genom att kasta ut dom genom fönstret. Vilken J...A tur att vi inte var där!! 

Just nu sitter jag hemma hos mamma och pappa i Sverige och ska snart packa alla våra grejor. Vi ska flytta till min syster dom sista dagarna innan vi åker hem. (Hem= den lägenhet vi ska få bo i tills vår egen är sanerad och inflyttningsklar igen) Ikväll ska vi fira nyår med några vänner.

Vi ser fram emot vad 2009 har att bjuda oss på:-)

Riktigt gott nytt år till alla er!

1 kommentar:

Sara/Little Miss Fix It sa...

Vilken fin årskrönika! Vi ses 2009!